Ezeregy üzleti lehetőség?
Beszámoló az Egyiptomra és az Egyesült Arab Emírségekre fókuszáló célpiaci tréningről
Alig egy évvel a képzést megelőzően a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az Egyesült Arab Emírségek Kereskedelmi és Iparkamarája kezdeményezésére megalakult a Magyar-Emírségeki Üzleti Tanács. A régió a ’70-es évek óta nagyon gyorsan fejlődött, és mára eljutottak oda, hogy számos területen, globális mutatók szerint az első helyen állnak a régióban. Bilaterális gazdasági kapcsolatok építésében az ilyen társulások célja, hogy megossza az üzleti közösséggel, hazai vállalkozásokkal hogyan tudnak növekedni és fejlődni az Egyesült Arab Emírségekben, és a vállalkozók hogyan tudnak élni az Emírségekben rendelkezésre álló rendkívül sokszínű lehetőségekkel.
Az Exportakadémia Képzési Központ kétnapos komplex képzése rendkívül színes témakörök mentén igyekezett egyre inkább feltérképezni minden olyan sajátosságot, amely hozzájárul a közel-keleti országokban elérhető üzleti sikerekhez.
A célpiaci tréningsorozatunk (mely mindig hasonló elvek mentén, de más-más térségre fókuszál) ötödik állomása volt ez a képzés.
Az első képzési napon a geopolitikai viszonyok értelmezésével kezdünk, majd az interkulturális sajátosságok kiemelése során beszélünk a gesztusok jelentőségekről, bemutatjuk azokat a lehetséges üzleti tárgyalási fogásokat, amelyek a legeredményesebbek lehetnek, ha az adott képzés célpiacáról választunk partnert.
A képzés második napja szinte “étlapszerűen”, rendkívül szűkre szabott időkerettel ülteti el a résztvevők gondolkodásában, hogy melyek azok a szempontok, amelyek meghatározhatják a cég működését az adott célpiacon. Megtudjuk, hogy miért fontos az IP (szellemi tulajdon) gazdasági szempontból, és miként tudjuk termékeinket jogi oltalmakkal „körbe bástyázni” külföldön, és miként tudunk ehhez akár uniós forrást szerezni.
„A cégalapítás és egyéb jogi sajátosságok a Közel-Keleten” előadás során dr. Vági József (Baker&McKenzie Ügyvédi Iroda) esettanulmányok útján ismerhettük meg azokat a gyakori buktatókat, amelyekkel szemben érdemes felvértezni magunkat egy teljesen idegen jogrendszerben történő működés megkezdése előtt.
„Globális logisztikai szolgáltatások a MENA régióban” című előadást Nagy Szilvia, a DHL Express E-commerce és Marketing terület vezetője tartotta, amely prezentációjában ismertette a vállalatcsoport általános bemutatását, 1977 óta a térségben ellátott tevékenységét, illetve bemutatták az esettanulmányokra épülő, térséget jellemző országspecifikus szállítási és vámkezelési szabályokat, a speciális szabályozás alá eső termékek körét.
A DHL nagy versenyelőnyének tekintik, hogy Egyiptomban ők az egyetlen expressz cég, amely saját vám- és egyéb kormányzati szabályozó ügynökségekkel rendelkezik a telephelyén, ami felgyorsítja a küldemények vámkezelését. Az Egyesült Arab Emírségekben pedig az egyetlen express vállalat, amely a dubaji vámhatósággal együttműködve olyan megoldást fejlesztett ki, amely egyszerűsíti a határokon átnyúló e-kereskedelmet azáltal, hogy teljes nyomon követhetőséget biztosít a vámhatóság számára a kedvezmények és vámmentességek jóváhagyásához az export és a B2C visszatérések esetében.
Nagy Szilvia
A külgazdasági attasé hálózat Kairóban, Dohában, Abu Dhabiban dolgozó szakértői az online térből kapcsolódtak be képzésünkbe, és bemutatták azokat a perspektivikus területeket, érveket és ellenérveket, amely a térségben történő beruházásokra vagy exportra leginkább jellemzők. Felhívták a figyelmet arra, hogy az emírségekben hatályos jogszabályok alapján a külföldi befektetők rendelkezhetnek 100%-os tulajdoni hányaddal, de élelmiszeri ipari termékek exportja esetében szükséges a speciális halal-minősítés megléte.
A délutáni szekcióban a célreláció hazánkba akkreditált diplomatái kortes beszédükben emelték ki országuk olyan adottságait, amelyek vonzóvá tehetik a magyar KKV-k számára.
A képzési nap zárásaként olyan kezdeményezésekről, sikeres projektekről hallhattak a résztvevők egy-egy rövid beszámolót, amelynek legfőbb értékét éppen az jelentette, hogy maguk a cégek vezetői osztották meg tapasztalataikat. Hálás köszönetünket fejezzük ki ezúton is a Kőröstej, a Trade Wood Kft. és a Leisure Master Kft. vezetőjének, hogy elfogadták a felkérésünket és saját történetükkel inspirálták a képzésen résztvevőinket.
Nem tudjuk, hogy a képzésen résztvevő 48 személy közül hányan kezdenek aktív exporttevékenységbe a MENA régióban, de azt biztosan elmondhatjuk, hogy mindannyian sokrétű információval távoztak. Felismerhették a gesztusok és személyes kapcsolatok jelentőségét az arab világban, és az inspiráló történetek révén látják, hogy van legalább 1001 perspektivikus lehetőség ezeken a célpiacokon, csak meg kell találni a megbízható partnereket.
Delhi vagy Mumbai? Dakka vagy Iszlamabad? Többször járt az országban, angolul kiválóan tárgyal, de nem biztos benne, hogy a cége is biztonságosan tudna délkelet-ázsiai országokban növekedni? Eldöntötte, hogy belevág az exportba, de még bizonytalan abban, hogy honnan tudja a legrelevánsabb információ beszerezni? Tartson velünk célpiaci tréningünk következő állomására!