Erős egyéniségű alapítók, innovatív fiatalok

A családi vállalkozások életében vannak olyan fordulópontok, amikor újra kell definiálniuk magukat és a céljaikat. Az egyik ilyen mérföldkő, amikor a cégvezető úgy dönt: átadná a stafétabotot a fiatalabb generációnak. De vajon mi a sikeres recept a zökkenőmentes a váltáshoz? Hogyan adja át az életművet úgy, hogy az hosszú távon is életben maradjon? Melyik utód legyen a kiválasztott, ha több választási lehetőség is felmerülhet? Mit tegyünk, ha nem kell neki(k)? Mit tanulhat az Y generáció az X-től, milyen kihívásokkal találkozhatnak a generációváltás alatt? Honnan tudjuk, hogy eljött az ideje?

Számtalan ilyen és ezekhez hasonló kérdés megválaszolásában adtunk némi fogódzót az első alkalommal megszervezett „Generációváltás a családi vállalkozásokban” tréninggyakorlatokra épülő, e-learning blokkal kibővített kétnapos blended-képzésünkön.

Nemzetközi és hazai kutatások alapján is elmondható, hogy a kis- és középvállalkozások jelentős része nem éli túl a generációváltást. De mi lehet ennek az oka, miért ennyire rosszak a magyar cégek ebben?

A világ legrégibb családi tulajdonban lévő vállalatát 718-ban alapították. A japán Houshi Onsen fürdő és szálloda 46 generáció óta van az alapító családnál. Japánban több, mint 100 olyan vállalkozás is lehet, ami már 600 évnél régebb óta van egyetlen család tulajdonában.

Magyarországon a generációváltás problémája 10 ezer körüli vállalkozást érint. Ezeket a cégeket többnyire a ’80-as évek végén, a ’90-es évek első felében alapították, így mára az akkori alapító tulajdonosok többnyire már a nyugdíjkorhatár közelében vannak. Ezért a következő években a hazai vállalkozások nagy százalékában be fog következni a tulajdonosi, vezetői generációváltás.

Legújabb képzésünket alapvetően az új generáció tagjainak címeztük. Azoknak, akik át akarják, vagy akiknek át kell venni a stafétát. Elsődlegesen számukra van nagy jelentősége, hogy rendszerbe szedjék a fejükben mindazokat az ismereteket, amelyre szükségük lehet: stratégiaalkotástól, szervezeti kultúra ismerete, vezetési gyakorlatok, valamint a tulajdonosok szerepköréig bezárólag.

A résztvevők által visszaigazoltak szerint, a generációk közötti átadás elhúzódásának az egyik legfőbb oka és a folyamat legnagyobb akadálya a tudatos tervezés hiánya. Képzésünk éppen ezért csak szórványosan érintett jogi és adózási kérdéseket, amelyek szükségszerű velejárói a generációváltásnak, fókuszba a szervezeti feladatokat helyezte Gurzó Richárd trénerünk. Kitért az átadással járó konfliktuskezelésre és a családi kapcsolatokat ezer szállal átszövő pszichológiai aspektusokra, az érzelmi elakadások megszüntetésére.

A kulcskérdés az emberi oldal: az alapító és utód(ok), az érintett munkavállalói közösség, a konfliktusok, az érdekek és ideák. A generációváltásra perspektívából tekintett. Az első váltást egy következő követheti. Milyen tennivalója van a soron következő generációknak, hogy a szervezetet időtállóvá tegye, idővel el tudja engedni, és a vállalkozásra, mint vagyonelemre, ne csak, mint egy vállalatra tekintsen. 

Körbejártuk az alapítótól való függetlenedés kérdését is, ami egy olyan vállalati élethelyzet, amelynek más kihívásai vannak, mint az előző időszakoknak. Ezekhez pedig gyakran más eszközök kellenek.

Kontroll – támogatás – bizalom: Képzeljük el a következő játékot: az utód szemét bekötjük egy kendővel, melyet követően egyforma méretű fakockákból tornyot kell építenie. Minél magasabbat. Az első alkalommal az átadó végig instruálja az utódot, ő dönti el, hogy milyen sorrendben kerüljenek egymásra az építőelemek. A második kísérlet alatt az utód bekötött szemmel, az alapító jelenlétében, de támogatása nélkül „építkezik”. Az eredmény különböző volt minden résztvevő esetében: valakit inspirált a közös munka, fontos volt számára, hogy mellette van, akiben vakon megbízhat. Mások viszont összezavarodtak, sőt, lefagytak a folyamatos – és sokszor egymásnak ellentmondó – instrukciók hatására.

Rendrakás, rendszerezés, számbavétel: mi a szervezet alapfilozófiája, mi az ügyfélérték, mi a küldetés – Ezek újbóli vagy előszöri számbavétele nélkül a konfliktusok kódolva lesznek a működésbe, valamint a szervezet növekedését fogják akadályozni. Nemcsak a vállalatban, hanem a családban is „rendet kell tenni”, vagy legalábbis számba venni a fennálló sérelmeket, felszín alatt megbúvó konfliktusokat. A generációváltás kikényszeríti a régóta halogatott nagy beszélgetéseket. Egy közös érdeke van ugyanis minden érintettnek: a családi vagyon fennmaradása, gyarapodása.

A második képzési napot a sikeres generációváltást saját tapasztalatból jól ismerő vállalkozók bevonásával megtartott kerekasztal-beszélgetéssel zártuk. A beszélgető cégek korábbi és jelenlegi tulajdonosai őszintén meséltek a nehézségekről és megküzdési stratégiákról: Amurex; Master Good; Rex-San Kft; R-Water Kft; Suhajda Cukrászda és Csokoládé Manufaktúra. A megosztott történetek alapján is láthattuk, hogy a generációváltás nem korlátozódik néhány ágazatra vagy iparágra, és a sikeres modell sem csak a szorosan vett vérségi kötelékben keresendő.

A képzés tartalmaz egy egyéni konzultációt is a résztvevők számára, ahol trénerünk az érintett témakörök adta kihívások megértésében és azok megválaszolásában további segítséget tud nyújtani partnereinknek egy mélyrehatóbb, személyesebb beszélgetés alkalmával.

Összességében elmondható, ha megpróbáljuk továbbadni a vállalkozásunkat, hosszútávú terv és tudatos készülés kell, pontosan megfogalmazott közös vízió, misszió, értékek és nyílt, őszinte kommunikáció, mely nélkül meglehetősen kockázatos folyamat a generációváltás. A két képzési nap és a sikertörténeteket bemutató panelbeszélgetés segített kézzel foghatóvá tenni ezt a komplex feladatot, de aki esetleg a következő képzési időpontig szeretne a témában kicsit elmerülni, javasoljuk, hogy tekintse meg az önállóan is feldolgozható e-learning tananyagunkat, amelyhez – regisztrációt követőn – díjtalanul is hozzáférhet minden olyan vállalkozás, amely fogódzót keres ebben a rendkívül komplex, többnyire feszültséggel terhelt folyamatban. 

Ha a képzésünk felkeltette az érdeklődését, regisztrálna hasonló képzési alkalomra, kérjük keresse Fülöp Krisztián kollégánkat.

„Csak úgy lehet győzni, ha mindenki másnál gyorsabban tanulunk.”

- Eric Ries

Felnőttképzési engedélyek

HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nzrt. © 2023 · Exportakadémia

This is a staging environment