Export nyugat-európai módra
Az osztrák, német és francia exportpiacot ismerhették meg a hazai KKV-k a HEPA külpiaci tréningjén
Földrajzi elhelyezkedésének és az elmúlt évek jelentős infrastrukturális fejlesztéseinek köszönhetően Magyarország adottságai kiválóak az export szempontjából. Ennek ellenére a hazai vállalkozások számára továbbra is gyakran nehézséget jelent az exportpiacokra való kilépés. Aminek az egyik legfőbb oka, hogy a cégek szakmai tudása gyakran hiányos, így tartanak a külföldi piacoktól.
Annak érdekében, hogy az exportpiacokra való kilépésben segítse a magyar vállalkozásokat és az ehhez szükséges tudást eljuttassa hozzájuk, a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, Exportakadémiája két napos külpiaci tréninget szervezett Ausztria, Németország és Franciaország fókusszal.
A tréning első napja 17 magyar KKV részvételével zajlott november 9-én. A tréningnap első felében a vállalkozások képviselői Dr. Bernek Ágnes geopolitikai elemző segítségével, átfogó képet kaphattak az európai politikai és gazdasági helyzetről, amely segítheti őket esetleges exportpiaci terveik megvalósításában. Az előadás során napjaink legégetőbb kérdései is szóba kerültek,
többek közt az energiaválság, Európa versenyképessége, vagy éppen az EU szomszédságában zajló fegyveres konfliktus.
Mindezek alapjaiban befolyásolják ma a cégek versenyképességét, hiszen új, eddig nem látott kihívásokat támasztottak a velük szemben. Ez a helyzet azonban egyben lehetőség is, hiszen azok a vállalatok, amelyek a helyes válaszokat adják a felmerülő kérdésekre előnyre tesznek szert a konkurenseikkel szemben.
Ebben nyújtott segítséget az előadást követő szimulációs gyakorlat (kockázati tréning), amelynek témája a megújuló energiaforrások felhasználásának a bővítése pályázati források bevonásával volt.
A résztvevők csapatokba szerveződve valós szempontrendszereknek megfelelő projektterveket dolgoztak ki, amelyekkel az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Bank Európai Beruházási Alapjának rendkívüli alapjából nyerhető forrásokra adhattak be fiktív pályázatokat.
A tréning végén egy szakmai bizottság véleményezte a csapatok által bemutatott projekteket, és értékes tanácsokkal látta el a cégek képviselői.
A képzés résztvevői számára ez jó lehetőséget teremtett, hogy akár valós terveik kidolgozásában is segítséget kapjanak. Ezt többen ki is használták és vállalatuk hétköznapjaiból merítettek ötleteket a bemutatott projektjeikhez: számos különböző témában készítették el a munkáikat, így többek közt alternatív termőföldhöz kapcsolódó K+F tevékenység, energetikai korszerűsítés, vagy éppen gyártás fejlesztés támogatására készítettek pályázatokat.
A tréningnap második felében a KKV-k vezetőinek Tornóczi Zsófia, kulturális antropológus, a Victum trénere beszélt a régióval kapcsolatos kulturális ismeretekről és sajátosságokról, valamint interkulturális tárgyalástechnikát és alkalmazott értékesítési stratégiákat oktatott a résztvevők számára.
Mindez segít felkészíteni a hazai kis- és középvállalkozások munkatársait, hogy a nemzetközi piacokra való kilépés esetén könnyebben vehessék az eléjük gördülő akadályokat.
A tréning november 16-án folytatódott, amikor az érintett piacok külgazdasági attaséi és sikeres exportőr vállalkozások vezetői (Ela Solutions Kft. – Jurácsik-Runge Nadja, Lizzy Card Papír Kft. – Szilágyi Gábor, Glovita Kesztyű Zrt. – Cseh Judit) is bemutatják az adott ország sajátosságait, illetve megosztják az ott szerzett tapasztalataikat. Emellett a résztvevők bepillantást nyerhetnek majd többek közt az innováció és brandvédelem részleteibe, megismerhetik a külkereskedelmi ügyletkötés általános szabályait, a különböző fizetési finanszírozási módokat, a biztosítások, biztosítékok régióra vonatkozó sajátosságait, a régió adta üzleti lehetőségeket, valamint az Enterprise Europe Network működését.
Ha a képzésünk felkeltette az érdeklődését, regisztrálna hasonló képzési alkalomra, kérjük keresse Fülöp Krisztián kollégánkat.