Miért éppen Afrika?
Sikeresen zárult a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség kétnapos Afrika fókuszú külpiaci tréningje december 14-én.
Afrika hatalmas, több mint 1,3 milliárd fős, ám koránt sem egységes, rendkívül bonyolult piac. Óriási potenciál rejlik a mind lakosságát, mind méretét tekintve Európa többszörösét kitevő kontinensen, ám a sikeres piacra jutás komoly háttérismereteket igényel a cégektől. Az afrikai országok jóval instabilabbak európai társaiknál, gyakran politikai bizonytalanság, szociális feszültségek, elmaradott infrastruktúra, magasabb terrorveszély jellemzi őket. Mindemellett azonban a lehetőségek földjeként is tekinthetünk Afrikára. Olyan piacként, ahol részben most épülnek ki az új kritikus infrastruktúrák, az úthálózat, az egészségügy, a vasút, a távközlés, vagy éppen a vízhálózat. Számos beruházás zajlik, amibe be lehet kapcsolódni, óriási az igény a magas hozzáadott értékű termékekre, technológiákra. Emellett a kontinens jelentős részét élelmiszerhiány sújtja, így az agrár- és élelmiszeripari termékekre is hatalmas a kereslet.
A HEPA azért szervezte meg a külpiaci tréninget, hogy segítsen hozzájutni a szükséges tudáshoz és támpontot adjon az érdeklődő magyar vállalkozásoknak, hogyan juthatnak be ezekre a piacokra, illetve bővíthetik a már meglévő érdekeltségeiket.
Az első nap elején a résztvevő cégek képviselői meghallgathattak egy mindenre kiterjedő előadást az afrikai geopolitikai sajátosságokról Dr. Bernek Ágnestől, a Neumann János Egyetem Geopolitikai Kutatócsoportjának vezetőjétől. Megismerhették a kontinens országainak politikai, gazdasági és szociális viszonyait, valamint szóba kerültek olyan témák, mint
a kínai terjeszkedés, az USA és az EU, illetve a volt gyarmatosítók jelentősége a térségben, a legfontosabb aktuális beruházások, vagy éppen az afrikai integrációs törekvések.
Az előadást követően a jelen lévők egy szimulációs játékban vettek részt, a 90 perces kockázati tréning kiindulási helyzete az volt, hogy az Afrikai Fejlesztési Bank rendkívüli támogatási programot kínál azon magyar KKV-k számára, amelyek az afrikai országok bármelyikének szociális helyzetét (mezőgazdasági, élelmiszeripari, egészségügyi, oktatási és infrastrukturális fejlesztésekkel) kívánják javítani.
Az egyes csoportoknak a szimulációs játék során egy kétlépcsős tárgyalás révén ki kellett választani az Afrikában történő piacra lépési stratégiát, amelyet a tréning utolsó részében ismertettek a HEPA munkatársaiból álló szakmai zsűri előtt.
A geopolitikai szimulációs játékot követően a külpiaci tréning második felében Simon Ildikó, a Victum Tréning & Tanácsadás ügyvezetője tartott izgalmas előadást az interkulturális tárgyalástechnikáról és az alkalmazott értékesítési stratégiákról.
Az Afrika fókuszú célpiaci tréning második napján a védjegyek és formatervezési minták bejegyzéséhez elérhető támogatásokat érintő, a külkereskedelmi üzletkötés általános szabályairól, fizetési és finanszírozási módokról, a biztosítékok és biztosítások régióra vonatkozó sajátosságairól, a HEPA által nyújtott üzleti és támogatási lehetőségekről, az afrikai üzleti lehetőségekről szóló előadásokkal ismerkedtek meg a résztvevők.
A képzés zárásaként az Afrikába sikeresen exportáló magyar vállalkozások (Bábolna TETRA Kft. – Fejk Nikoletta, Water&Soil Kft. – Vattay Richárd, Pureco Kft. – Varga Balázs, ANY Biztonsági Nyomda – Zsámboki Gábor) is bemutatják saját projektjeiket, megosztva sikertörténeteiket és felmerült nehézségeiket.
Mindez segít felkészíteni a hazai kis- és középvállalkozások munkatársait, hogy a nemzetközi piacokra való kilépés esetén könnyebben vehessék az eléjük gördülő akadályokat és inspirálódjanak egymás történetei által.
Ha a képzésünk felkeltette az érdeklődését, regisztrálna hasonló képzési alkalomra, kérjük keresse Fülöp Krisztián kollégánkat.